luni, 10 martie 2008

Romanul s-a nascut "branduit"

"Conform unui studiu realizat de compania de cercetare de piata GfK in 2006, peste jumatate din romani cumpara haine pentru reprezentativitatea marcii. Procentul romanilor care cumpara haine in functie de marca este de 52, fiind cel mai ridicat din acest studiu. Pe urmatoarele locuri in top se situeaza Grecia – 51% si Italia – 50%".

Cam asa se arata in studiul amintit, citat de Money Express, editia 41 din luna martie. Suntem niste consumeristi fascinati de logo-uri, de imaginea unui "succes" pe care tot noi il cream si il inaltam la rang de idol, de "must-have", de tentatie absoluta pe care, nu-i asa, ne-o permitem sau trebuie sa ne-o permitem. Ca nu eu am zis "Haina il face pe om", un roman istet tot a zis-o.

Mai nou, am inceput sa ne extindem gusturile. Romanii cred in "prea scump si prea indoielnic" in tara lor, dar nu si in tara altora. Romania lui Ulmanu, prezentata in Esquire, (funny articolul si totodata trist) e (aproape)a tuturor, a shopperitelor care asteapta cu infrigurare reducerile de sezon, a vecinului care merge in State pentru ca tenisii Nike sunt mai ieftini acolo, la vreo 50 dolari bucata, ca n-are omul 350 lei sa dea doar pe o pereche (sincer vorbind, cu banii aia poti lua un outfit misto), a turistilor rataciti printre magazine, in drum spre muzee si galerii de arta (pe care,de multe ori, le pierd din vedere), a celor care descopera paradisul cumparaturilor oriunde, cu cat mai exotic, mai funky, mai cool, mai inedit, cu atat mai bine.

Pentru ca Romania mai are de invatat din branduri, mai are de asimilat branduri, inca mai poate aduna deopotriva lux si kitsch sau ambele. Pentru ca Viena si Pandorf ne astepta cu bratele deschise sa profitam de slabiciunile noastre, pentru ca Parisul,Milano si Barcelona, ba chiar si Londra cu Oxford Street-ul ne fac imbietor cu ochiul, unde e mai scump, dar de calitate, frate, sau mai ieftin si cool, pentru tinerii din noi. Sau mai de fite, pentru "milanistele" cu bani.

Citind articolul lui Ulmanu, aproape ca nu imi mai doresc sa migrez, pentru un weekend, in Viena, in celebrul adulatul shopping center Pandorf, sa ma simt, vorba lui, ca in Unirii, inconjurata peste tot de romanii care isi uita manierele acasa, dar nu si banii. Mi-au mai ramas Londra, Amsterdam, Rotterdam. Dar nu garantez nimic.

2 comentarii:

--dumitriţa luncă-- spunea...

hei,asta nu e un comment la ce ai scris tu mai sus, ci doar felul in care vroiam sa-ti multumesc pentru aprecierea gentutelor mele. preturile variaya, de la 50+60 la 70 bo de lei noi cele mei mari. nu prea am timp pentru blog, de aceea am raspuns cam greu.oricum, deocamdata nu mai am nici macar o gentuta, dar o sa ma reapuc foarte curand si o sa incerc sa le fac si mai si mai funky.
multemandarine (dumitriţa)

Laura-Elena Culita spunea...

:) LOL. Ai dreptate. Cat despre Ulmanu... mi-e prof si e tare tipul :)